lördag 19 april 2014

Fika, slipa, fika - det är mycket att göra innan sjösättning

Vissa dagar blir inte som man tänkt. Är det inte det ena, så är det det andra som ställer till det. I mitt fall var det vädret. Jag ville bottenmåla. Det ville inte vädergudarna. I min dagbok har jag skrivit följande anteckning: "5 april. Frisk bris. Klart och soligt väder. 10 grader. Nattemperatur: 2 grader." Då går det inte att måla. Hur gärna man än vill. Bottenfärgen torkar inte som den ska när det är för kyligt. Nå. Då får man göra annat.

Först klappar en på båten och förbereder sig för att ta ner presenningen. Det är bara ett problem. Jag är 1, 65 kort, det är två meter upp till sittbrunnen och tre meter upp till ställningen. Hur ska det här gå?

    Bäst att ta en fika. Det får bli både påtår och tretår innan en har
       tänkt ut hur det ska gå till att ta ner press och ställning. Det är i alla fall varmt 
       i solen, även om snålblåsten viner runt öronen.


Halleluja! Grannbåtens ägare har en rejäl stege. Som de dessutom kan 
tänka sig att låna ut. Upp med stegen. Dra ned presenningen på marken. 
Vika ihop, slå in i blått snöre, lägga undan till hösten. Hej "Bess" - 
välkommen ut till våren.


Hm. Då ska bara däckställningen ner då. Bäst att grunda med mera fika.




Samma ställe. Samma mugg. Lika gott fortfarande. 

Fram med stegen igen. Upp och klättra. Vrida loss benen till ställningen. Dra dem mot ena sidan för att slippa promenera uppe på däck.Nu är det bara att kliva upp på stegen och skruva loss benen från överliggaren. 


Och så kan man pusta ut genom att sätta sig i sittbrunnen. Nä. Det var visst lite trångt för fötterna. Där ligger ju ankarlina och lite annat smått och gott. Inte mycket plats för fötterna där. Lika bra att klättra ner igen. 
Fram med slippapper och slipkloss. Det är dags att ta bort lösa färgflagor och större ojämnheter så att färgen får fäste när temperaturen orkar över 15-gradersstrecket. Den dagen kommer ju, trots allt. Om inte förr, så i alla fall senare. 
Å nej! Slipat och klart. Underarbetet får helt enkelt duga, men vad är 
detta? En liten skada vid bussningen i rodret. Hur lagar man sånt egentligen? 
Bäst att ta en fika till. 
Det är fortfarande varmt och skönt vid mastkranen. Och medan en sitter
där så tänker en att det var en fin dag det här. Mycket fika, lite jobb
och det bästa av allt - jag lyckades göra allt detta utan jungman Jansson.
Han var tvungen att jobba hela dagen. Men det gick bra ändå, även om 
det inte blev målat som jag hade planerat. 














1 kommentar:

  1. Och nu väntar jag ivrigt på fortsättningen! ;) Fattade inte riktigt vad det var för fel på rodret. Vad är bussning?

    SvaraRadera