"Bess" är bottenmålad. Men det skedde inte utan ganska många funderingar på om hon behövde bottenmålas överhuvudtaget. Eller om det inte fanns snällare alternativ mot miljön och människorna som skulle hantera färgen.
Färgen hindrar inte bara påväxt, lärde jag mig efter att ha skummat några rapporter på en alldeles utmärkt webbplats i ämnet (www.havet.nu). Men att vilja, och att faktiskt göra, är två olika saker ...
- A-M kör med miljövänlig färg. Borde inte jag också göra det?, sade jag till jungman vid frukostbordet.Färgen hindrar inte bara påväxt, lärde jag mig efter att ha skummat några rapporter på en alldeles utmärkt webbplats i ämnet (www.havet.nu). Men att vilja, och att faktiskt göra, är två olika saker ...
- Vill du slipa ner den färg som redan sitter på båten, prajma tre lager och sedan lägga på två lager ny färg?, svarade jungman.
| "Bess" målas med svart, kopparbaserad ostkustfärg. |
- Nä. Men den miljövänliga färgen har elefanter på burken - jag gillar elefanter!
- Elefanter hör inte hit, du ska du köpa kopparbaserad ostkustfärg, löd uppmaningen.
- Koppar?! Då kommer jag att förgifta hela Östersjön, ju!
- Men du måste välja en färg som passar ovanpå den färg som redan sitter på skrovet. Du vet ju inte vad föregående ägare har målat med, va´?
- Nä.
- Då måste du använda kopparfärg.
Slipning pågår.
|
| Ett tråg, en roller och sol räckte för
att bottenmåla i år. Nästa år vill jag
gärna slippa den giftiga färgen.
|
Efter två lager svart färg var "Bess" svart och fin i skrovet och jag var ett par tusenlappar fattigare. Miljöpåverkan var svårare att prissätta ... Det dåliga samvetet gnager lite på mig, det gör det.
Hur gör du som har din segelbåt i Östersjön? Lämna gärna en kommentar om du vill dela med dig av dina erfarenheter!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar