Jungman Jansson brukar påpeka att båtlivet är ganska konservativt. Att kvinnor förväntas vara ruffhäxor och agera kuttersmycken.
- Fånigt, har jag fnyst.
- Nämen, det är sant! Jag jobbar ju i branschen, har han hävdat.
Surmulet har jag vägrat tro honom. "Bess" ligger fortfarande i vintervila, men jag passar på att studera instruktionsboken till båtmotorn. Inte jättekul. Häromdagen damp dock en för mig okänd tidning ner i brevlådan. Den hette "Båtliv". Omslaget visade sol, blått vatten och fina segelbåtar. Det såg lovande ut. Den kastade jag mig med stor förväntan över. En måste ju få nöjesläsa! Efter några sidor hade dock blodtrycket stigit till en oroväckande hög nivå. Orsaken?
Män. Jag gillar män i allmänhet, och jungman Jansson i synnerhet. Men det här numret visade ju nästan bara män. Artiklar av män - om män. Bilder tagna av män, som mest visar män. Män som rattar. Män som undervisar. Manliga händer. Män som flinar under kepsar och i kostym. Män som håller upp diplom. Män som bygger båtar, som räddar hav, som surrar fast. Män som gör! Män som sitter på farligt lutande segelbåtar. Män som hyllas. Män som utnämns till "Årets båtkompis".
Nu ska jag inte vara orättvis. Det förekommer kvinnor - på några bilder. En turistvärdinna i Smygehuk. Kustbevakningens generaldirektör Judith Melin. Svenska seglarförbundets ordförande. Hon har även bidragit med en text. Den handlar om framtidens segling för alla. Snygga (blonda) tjejer med fladdrande hår bredvid sportiga killar - som rattar båten. En intervju med en kvinnlig svensk FX-seglare.
Tidningen innehåller också ett reportage om en allt igenom kvinnlig besättning som ska tävla i Volvo Ocean Race. Där får vi veta följande av (den manlige) skribenten: att Team SCA har en helt kvinnlig besättning, att det är den första kvinnliga besättningen med hundraprocentigt stöd från sitt team, och att det ska "bli riktigt spännande" att se hur "tjejerna" nu ska klara detta. Vi får även veta (en man citeras) att kvaliteten på kandidaterna som sökte till besättningen har imponerat. Vad "tjejerna" heter och vad de själva har att säga om sitt deltagande får läsaren veta betydligt senare i artikeln. Då får en Sam komma till tals. Men inte får en veta något om hur hon ser på båtens chanser att ta sig runt banan. I stället får hon berätta att hon tycker att detta är "en perfekt utmaning".
Vad som är utmanande framgår dock inte. Reportern väljer i stället att berätta att Sam "har en son" och är en av "tre mammor i teamet". Sedan får en inte veta så mycket mer, för reportern måste få berätta om sin egen provtur i besättningens båt. Sedan för en ny man tillfälle att berätta att han är "imponerad" av "hur skickliga tjejerna är med båten". Visserligen får vi se visar en bild som visar båten kaxigt lutande. Och bilden på besättningen på land är stentuff. De bär rosa tröjor och solbrillor och står på rad med korsade armar uppe på en klippa.
Att tröjorna är rosa är inte reporterns fel. Men att reportern verkar ställa korkade frågor är nog redaktionens fel. Kunde artikeln inte ha fått handla lite mer om vad de professionella kvinnorna tycker och tänker om sin båt, sitt team och sina chanser, i stället för att låta män uttala sig om kvinnorna och om båten?
Vi pratar om Skandinaviens största tidskrift om båtliv - en tidning som skickas ut i 141 300 exemplar, sex gånger om året. Den går bland annat ut till medlemmar i landets båtklubbar Det finns nog en och annan av dessa som skulle uppskatta fler bilder av kvinnor som gör, som mekar, som skotar, som rattar en båt och som angör en brygga. Jag känner också minst två "icke-svenskar" som äger en segelbåt och kan tänka sig att ställa upp på bild, om man någon gång skulle känna för att visa andra än ljushyllta och rågblonda människor på bild.
Tills tidningen börjar skildra ett båtliv som visar mångfald, så läser jag hellre instruktionsboken till båtmotorn än Båtliv. Jag förstår också varför sammanslutningar som till exempel Quinnliga segelsällskapet http://www8.idrottonline.se/QuinnligaSegelsallskapet-Segling/ har en plats i båtlivet 2014. Sorgligt men sant. Du har rätt, jungman Jansson.
Ja vad ska man säga, är man förvånad eller är man förvånad.....
SvaraRadera