söndag 2 mars 2014

Årskalender för seglare

En bonde vet när det är dags att harva, så och skörda. En lärare ordnar sitt år efter terminerna och loven. En båtägare har också en kalender att följa, lika säkert som att våren följer på vintern. Visserligen är "Bess" fortfarande täckt av sin vita vinterpresenning, och visserligen är Kaggfjärden ännu alldeles tom på båtar, men nu börjar ivriga båtägare vädra vår.

Om några veckor kommer den nu så tysta och öde hamnplanen att surra och kvillra av liv. Då kommer de allra flesta  ha bråttom att få båten färdig för sjösättningen i månadsskiftet april/maj. Till dess är det mycket som ska göras, mer än jag trodde när jag köpte min lilla båt.

Jag hade i min oskuld inte tänkt på att båtar behöver skötas om. Trodde ju att det liksom bara handlade om att hysta i båten i vattnet på våren och sen ta upp den på hösten. Jungman Jansson påpekade det redan när "Bess" torrsattes i höstas. Han pekade med kännarmin på skrovet och sade:

- Nu ska det tvättas, och i vår måste du måla det.
- Ska det vara så, resten av mitt båtägarliv?, svarade jag klentroget.
Jodå. Så var det. Båtskrov ska målas varje år.
- Varför då?, muttrade jag.
- Om havstulpaner fäster vid skrovet kan båten gå långsammare och dra mer bensin, påpekade jungman Jansson.

Nu hoppas jag på en riktigt varm och solig april för att kunna måla botten och slipa kölen. Fönstren behöver tätas och pulpiten behöver skruvas fast. Den sitter inte helt stadigt, och det tycker jag inte om. Grejer som ska sitta fast ska inte glappa. Jag måste också köpa nya förtöjningslinor. De gamla var nötta, och det är ett no-no.

- Man ska ha hela grejer, annars kanske man en dag ser sin båt fladdra ensam ute på vattnet, långt från förtöjningarna, förmanade jungman.

Det är förstås mycket annat som ska göras också. På båtklubben har vi obligatoriska städdagar och under sommaren ska en gå nattvakt. Under sommaren ska jag lära mig att segla. I oktober är det dags att masta av och torrsätta. I november och december är det åter dags att drömma och att planera för sommarseglingen. Och så kommer nog ett år på vår båtklubb att gå, år efter år.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar